INSTITUT KVALITY NÁKUPU VE ZDRAVOTNICTVÍ (IKNZ) usiluje o zavádění kvalitativních prvků do výběrových řízení při nákupu zdravotnických prostředků a technologií. Informační platforma IKNZ poskytuje veškeré know-how, které jsme formulovali za podpory Ministerstva zdravotnictví ČR, asociace CzechMed a za laskavé pomoci evropské asociace MedTech Europe.
VALUE BASED PROCUREMENT je jedinečné řešení nákupu se zohledněním kvality. Poskytovatelům péče přináší VBP nejen kvalitní zdravotnické prostředky, ale především novou hodnotu a komplexní řešení péče při současném zajištění efektivity vynakládaných prostředků. Kategorie zdravotnických prostředků a technologií čítá více než 500 000 položek a je časově velmi náročné udržovat si přehled o aktuální nabídce trhu. Při svých úvahách mohou poskytovatelé péče přesunout část odpovědnosti za řešení konkrétní problematiky na výrobce a dodavatele zdravotnických prostředků a společně usilovat o nalezení optimálního řešení. Poskytovatelům péče se prostřednictvím principů VBP otevírá dodatečná časová kapacita a přístup k vysoce specializovanému know-how dodavatelů. Vynaložené úsilí se vrátí v podobě řešení, které je přesně šito na míru poskytovateli. Dialog je klíčovou esencí pro dosažení kvality.
Děkujeme našim partnerům.
Expertní tým na
Ministerstvu zdravotnictví ČR
Cílem je vytvoření jednotné metodiky pro efektivní nákup SZM se zohledněním kvality. Vytvoření platformy
pro sdílení „Best practice“. Diskutované priority:
-
Příprava tendru – stanovení potřeby, určení způsobu nákupu, nákupní metody, testování vzorků produktů – kdy zvolit jakou metodu, jak provést hodnocení vzorků, diskuse se stakeholdery
-
PTK – jak správně realizovat, zákonné náležitosti, možnosti
-
Efektivní stanovení kvalitativních parametrů – kolik % by měla být kvalita v daném případě? – case studies
-
Zadávací dokumentace – unifikace, konzistence
-
Contract management – jak správně nastavit smlouvu, závazky z ní plynoucí, penále, risk sharing, změna závazku po uzavření smlouvy
-
Nahodilé nákupy, nákupy opakující se/trvalého charakteru, sdružené nákupy
-
Přístrojová technika a její specifika
-
Příklady dobré praxe (lokální i zahraniční)
8 Společných úkolů na cestě ke skutečné hodnotě
Nastartujte kvalitu nákupu zdravotnických prostředků i na Vašem pracovišti. (Zdroj: MedTech Europe, BCG)
SPOLEČNÉ ÚKOLY
1 Posun v uvažování o nákupu zdravotnického prostředku jako o součástce k hledání koncepčního řešení s přidanou hodnotou.
2 Nastartartovat spolupráci a sdílení zkušeností. Měřit a sdílet informace o klinické praxi. Usilovat o přínos pro pacienty. Uvažovat o věcech v širčích souvislostech - sledovat celkové náklady péče v dlouhodobém horizontu.
3 Hledání řešení šitých na míru konkrétních bolestivých oblastí českého zdravotnictví.
ÚKOLY POSKYTOVATELŮ
4 Identifikovat kritické problémy klinické praxe prostřednictvím měření a hodnocení výstupů. Nastartovat úsilí k optimalizaci poskytované péče, odstranění duplicit, zefektivnění cesty pacienta systémem zdravotní péče.
5 Integrovat dodávku péče napříč systémem.
ÚKOLY
DODAVATELŮ
6 Formulovat a hledat skutečnou hodnotu, kterou jednotlivá řešení přináší poskytovatelům.
7 Zajistit dlouhodobé ocenění konkrétní inovace.
8 Snížit R&D cyklus díky spolupráci s poskytovateli na konkrétních klinických řešeních.