top of page
Search

NÁKUP ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ – PŘÍKLADY Z PRAXE – záznam webináře

Dnešní webinář se věnoval praktické oblasti nákupu zdravotnických prostředků s prioritou kvality. Pozvání přijala Helena Kordačová – vedoucí Oddělení zadávacích řízení Odbor veřejných zakázek FN v Motole. Záznam webináře ZDE. Mělo by být společenskou odpovědností nakupovat výrobky s vyšší užitnou hodnotou. Představme si příklad náplasti. Pokud se po každém umytí rukou odlepí a bude potřeba použít novou, spotřebujete mnohonásobně více náplastí a o ekonomické výhodnosti nemůže být řeč.


Ve FN v Motole máme zájem o výrobky s vysokou užitnou hodnotou. Parametry kvality uplatňujeme při nákupu již mnoho let. Ze zkušenosti víme, že raději budeme věnovat přípravě o 5 minut více času, protože si tím zajišťujeme, že zakázka dobře dopadne. Chceme kupovat správné zboží ke spokojenosti všech a zajistit, že bude dodáno ve správný čas a v požadované kvalitě. Raději věnujeme 4 dny testování, ale pak máme jistotu, že nakoupíme výrobky s užitnou hodnotou, o kterou usilujeme. Je to i otázka renomé nemocnice, protože si nemůžeme dovolit nekvalitu.


Kolik kvality je dobře?


Bylo potřeba nejdříve prošlapat cestu. Jednou z prvních zakázek na kvalitu, která byla ve FN Motol realizována, bylo zajištění dodávky náplastí. Pro první zkušenost jsme si zvolili takový zdravotnický prostředek, který si každý dovede představit a na vlastní kůži může vyzkoušet. Kvalita byla hodnocena prostřednictvím subjektivních kritérií a měla váhu 30 procent nabídky, 70 procent tvořila cena. Kvalitu posuzovala hodnoticí komise složená v tomto případě z vrchních sester. Testování probíhalo po dobu 5 dní, kdy vrchní sestry chodily po chodbách doslova oblepené vzorky a testovaly přilnavost náplastí k suché i vlhké pokožce, zda laicky řečeno náplast lepí v nejrůznějších situacích. Důležitým parametrem byla i oblast snadné aplikace a odstranění z pokožky bez lepivých zbytků. Kvalita materiálu z pohledu tvarové poddajnosti a snadného dělení bez pomoci nůžek. Jednotlivé kvalitativní parametry byly hodnoceny jako ve škole – známky 1 až 5 s tím, že nejlépe hodnocený získal 5 bodů a nejhorší 1.


Tabulka pro finální hodnocení nabídek, kde byla zohledněna nabízená cena a hodnocena kvalita je k dispozici ZDE.

ree

Není tajemstvím, že jsme tento týden zveřejnili veřejnou zakázku na dodávky nemocničního prádla pro personál. Ke spolupráci jsme oslovili nezávislou akreditovanou laboratoř, aby nám vyhodnotila subjektivní hodnoticí parametry. V tomto zmiňovaném případě má kvalita váhu 70 procent a 30 procent tvoří nabídková cena.

Proč zohledňovat kvalitu?


K tomu je hned několik důvodů. Prvně chceme spokojené pacienty a personál. Kvalitní zdravotnické prostředky usnadňují ošetřujícímu personálu práci. Chceme být také dobrým hospodářem s veřejnými prostředky. Ani v domácnosti nenakupujete jen nejlevnější výrobky bez ohledu na jejich užitnou hodnotu. Již mnozí použili rčení: "Nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci." A toto platí i ve zdravotnictví. Jak již bylo řečeno u příkladu náplastí, pokud se po každém umytí rukou odlepí a musíte použít novou, nehovoříme o ekonomické výhodnosti.

Kvalita jako nepovinné kritérium


Parametry kvality dáváme jako nepovinné kritérium. Tím neomezujeme soutěž z pohledu účasti dodavatelů, ale jako zadavatel máme právo určit o jakou užitnou hodnotu usilujeme, jaké kvalitativní parametry preferujeme.


V souvislosti s hodnocením "subjektivních" či řekněme "nekvantifikovatelných" kritérií bylo připomenuto rozhodnutí UOHS ze dne 15. 3. 2021 číslo jednací: 09045/2021/162/PJE, spisová značka: R0018/2021, kde v § 5 odst. 22 bylo řečeno následující: Ve vztahu k hodnocení nabídek přezkumná a rozhodovací pravomoc Úřadu tedy sahá pouze do úrovně těch činností zadavatele, „které vytvářejí prostor pro fair podmínky pro účast uchazečů v soutěži, ale končí tam, kde nastupuje vlastní úvaha o tom, která nabídka splnila konkrétní kritérium a v jaké kvalitě. Nelze přezkoumávat úvahy členů hodnotící komise, neboť tím by se žalovaný ve svých důsledcích sám stylizoval do role zadavatele a určoval by, která nabídka má vyhovět zadaným kritériím a také v soutěži zvítězit“ (blíže srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 2 A 9/2002-62, ze dne 16. 3. 2004 (dále jen „rozsudek sp. zn. 2 A 9/2002“). Obdobné závěry v souvislosti s institutem mimořádně nízké nabídkové ceny uvedl ve svém rozsudku č. j. 62 Af 10/2011-313, ze dne 3. 10. 2013 i Krajský soud v Brně s tím, že „posouzení toho, zda nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu, resp. zda případné zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny je opodstatněné či nikoliv, je plně v kompetenci hodnotící komise, nicméně zároveň platí, že žalovaný podrobuje kontrole postupy, ať již hodnotící komise či zadavatele v tom smyslu, zda tyto byly činěny dle zákona“. Celý dokument k dispozici ZDE.



Můžete si poslechnout celý záznam webináře, nechat se inspirovat vzorci pro přepočet hodnocení kvality a hodnoticí karty pro účely hodnocení odborné komise. Diskutovali jsme i o benefitech marketingového průzkumu v porovnání s předběžnou tržní konzultací.


V případě Vašich dotazů se na nás můžete obrátit: info@iknz.cz




 
 
 

Comments


VALUE BASED PROCUREMENT

  • Facebook
  • LinkedIn

INSTITUT KVALITY NÁKUPU VE ZDRAVOTNICTVÍ

 

Zřizovatelem a provozovatelem je asociace CzechMed ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR a MedTech Europe

Letenská 8

118 00  Praha 1​​ (Czechia)

info@IKNZ.cz

​​

Petra Ulrichová, manažer projektu (+420 777 574 611)

Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků

- zájmové sdružení právnických osob

IČO 68381204

Firma registrována u Městského soudu v Praze

pod spisovou značkou L 58582/MSPH

Zpracování Cookies dle požadavků GDPR

© 2024 CzechMed všechna práva vyhrazena. Created by RENOIR spol. s r. o.

bottom of page