Search

Výběrová řízení: Dvakrát měř a jednou řež!

Updated: Feb 3

I takto by se dala parafrázovat osvědčená praxe. Nakoupit zboží, služby nebo komplexní a sofistikovaná řešení stojí nemálo času a žádá si specifické znalosti a dovednosti. A právě čas je tou klíčovou esencí, které se na mnoha pracovištích nedostává. Vysoutěžit je potřeba mnoho a je nezbytné velmi efektivně volit kam a kolik času investovat. Co se dá, tak raději automatizovat.


Pokud si můžeme nákupní proces rozdělit na pomyslné tři části, kdy první je příprava, pak realizace a vyhodnocení, zaměřme svou pozornost primárně na začátek procesu. Samotné výběrové řízení již může běžet více či měně automatizovaně. Závěrečné vyhodnocení se opět přihlásí o Vaši pozornost, ale Vy už budete mít vše nastavené z fáze přípravy. Průzkum evropské asociace MedTech Europe, která organizovala sondu mezi 150 pracovníky nákupu poskytovatelů péče potvrdila, že nejefektivněji investovaný čas je právě do fáze přípravy.



Dvakrát měr, jednou řež!


Tato lidová moudrost nás provází celý život. Co si tedy představit v implikaci pro nákupní proces ve zdravotnictví. Ve fázi přípravy se nastavují správná očekávání. INSTITUT KVALITY NÁKUPU VE ZDRAVOTNICTVÍ vnímá nákup v širších souvislostech jako efektivní prostředek pro optimalizaci poskytované péče. Čas pro krátké zastavení; revizi efektivity a kvality poskytované péče. Nákup jako příležitost pro zvýšení motivace pracovníků, zvýšení jejich spoluúčasti na výsledku, podporu interního dialogu, hledání optimálního kompromisu, který bude vyhovovat všem. Jaká jsou očekávání a skutečné potřeby nákupu? Jaké úkoly by měl nákup vyřešit? Jak poznat, že nákup dopadl dobře a přinesl očekávanou hodnotu? Jaké existuje alternativní řešení? Jaká je aktuální nabídka na trhu? Daří se Vám formulovat a hodnotit kvalitu? Mají kvalitativní kritéria dostatečnou váhu ve Vašem hodnocení, aby dokázala ovlivnit výsledek výběrového řízení? To je jen několik málo otázek, které je potřeba vyřešit v přípravné fázi.


V případě, že přípravu podceníte, hrozí riziko, že nakoupíte něco, co v budoucnu nepřinese očekávaný užitek. Není nic horšího než, vysoutěžit něco, co jste nechtěli. Nebo vysoutěžit takový standard kvality, který nevyhovuje Vašim interním zákazníkům. Skladovací prostory jsou omezené a ocenění "dobrého hospodáře" se Vám obloukem vyhne. Za nás můžeme jen doporučit - nepodceňujte přípravu a ujasněte si vše předem. Pokud máte pochyby, diskutujte s trhem. Předběžná tržní konzultace může rozšířit Váš obzor.

14 views